torsdag 3. februar 2011

Fra informasjonssamfunn til nettverkssamfunn

Repetisjonsoppgaver til kapittel 16
(1990 og utover)


1. Hva menes med konvergens?
Begrepet konvergens brukes når mediene flyter sammen, eks. nettaviser tilbyr ikke bare skrevne nyheter, men også bilder og filmer med lyd og bilde. Altså, konvergens er sammensmelting av ulike typer medieelementer.


2. Skriv kort om de fire ulike typene av konvergens.

• Tjenestekonvergens
Beskriver utviklingen til nettavisene. Fra først å tilby tekst og bilder i papiravisen til å tilby tjenester som tidligere var forbundet med radio og tv.

• Nettverkskonvergens
Beskriver overgangen fra spesialiserte nettverk, f. eks telefonlinje, til nettverk som kan tilby flere tjenester. Som internett kan samme nettverk brukes til ulike tjenester.

• Terminalkonvergens
Det samme apparatet kan gjøre flere ting. F. eks klokkeradioen er både radio og vekkerklokke.

• Markedskonvergens
Ulike bransjer som tidligere var helt atskilte begynner å konkurrere i det samme markedet.


3. Hva slags tjenester tilbyr Google?
Skoleside, hjemmeside, kart, google erath, blogg, oversettelse, googlelab, googles company,


4. Ta for deg de største norske medieselskapene: A- pressen, Ebba, Media Norge og Schibsted. Finn ut hvordan de er strukturert. Hvem eier hva og hvordan blir de styrt?
• A- pressen
Er i dag et av landets ledende mediekonsern med en omsetning på 4,5 mrd. og 3 000 ansatte. Konsernet har virksomheter i Norge innenfor områdene avis, trykkeri, tv, radio, digitale medier, magasiner, reklamebyråer, annonsesamkjøringer og distribusjonsselskaper. I tillegg har A-pressen betydelig trykkerivirksomhet i Russland. Det viktigste som skjer der du bor er deres slagord.

A-pressen og Edda Media ønsker i fellesskap å skape et nytt og stort slagkraftig mediehus ved å fusjonere forretningsområder innen teknologivertikaler på nett. Planen er å etablere Mediehuset Tek AS (Tek) som skal eies 50/50 av A-pressen og Edda Media.

• Ebba
Edda Media er et av Norges ledende medieselskap med 88 redaksjonelle publikasjoner (83 i Norge), herav 36 avis-titler, 45 nettaviser og digitale nisje-produkter og 2 lokalradiostasjoner. I tillegg har Edda Media egne trykkerier og lokale distribusjonsnettverk. De fleste av Edda Medias lokale aviser er ledende titler i sitt område, og de 12 daglige abonnementsavisene har over 620.000 daglige lesere. I løpet av en uke har vi over 1 millioner lesere på papir - og 1 million unike brukere på nett. Edda Media omsatte for £ 267,6m i 2008, og hadde en EBITDA-margin på 10,5%. Virksomheten omfatter 1.350 ansatte (uten distribusjon).

• Media Norge
Media Norge er et norsk eierselskap for Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Finn.no. Hovedkontoret er i Bergen, med Didrik Munch som konsernsjef.
Media Norge har som siktemål å være det ledende mediekonsernet i Norge, kjennetegnet av
innovasjonsevne og systematisk utvikling av nye produkter, både regionalt og nasjonalt.
Et eget avtaleverk skal sikre at Media Norge bidrar til kvalitetsjournalistikk, og at den regionale tilknytningen og det lokale særpreget for hvert enkelt mediehus opprettholdes.
Konsernet har rundt 2.000 ansatte og en årlig omsetning på ca. 5 milliarder kroner.
Selskapet har om lag 600 aksjonærer. Schibsted ASA er majoritetseier, med ca. 80 % av aksjene.

• Schibsted
Schibsted er et skandinavisk mediekonsern med rundt 7 500 ansatte fordelt på 26 land. Schibsteds strategi er todelt: Videreutvikling av våre mediehus og etablering av rubrikktjenester på nettet.

Schibsted Media Group eier mange av de største avisene i Norge og Sverige, og er også engasjert i nyhetsmedier i andre europeiske land - blant annet i Frankrike, Spania og Estland. Flere av våre mediehus står bak Europas ledende nettaviser og foregangsbedrifter innen nett-TV, mobiltjenester og betalte nettjenester.Satsningen på internasjonal rubrikkvirksomhet på internett er en hovedpilar i Schibsteds strategi. Ambisjonen er å introdusere velprøvde suksesskonsept, som for eksempel det svenske Blocket, i stadig nye markeder og samtidig styrke våre etablerte markedsposisjoner


5. Hva menes med begrepet digitale skiller?
Man kan også omtale digitale skiller som en kunnskapskløft, det er det noen som faller mer eller mindre utenfor samfunnet fordi de ikke klarer å henge med i medieutviklingen. Fremveksten av IKT har altså ført til skiller, og det er disse skillene vi kaller digitale skiller. Denne forskjellen ser vi også blant land, og ikke bare blant mennesker i et samfunn, hvor u- landene henger langt bak i- landene. Dette kan være med på å skape enda større problemer for disse landene når de prøver å tilnærme seg nivået til i- landene. Hos i- landene hoper godene seg opp, akkurat som det gjør hos mennesker med ressurser. Mens det for negative virkninger for u-land og mennesker uten særlig mange ressurser.


6. Hva er forskjellen på vertikal og horisontal integrasjon?
Vertikal integrasjon – økonomi, samarbeid mellom – eller sammenslutning av – bedrifter i på hverandre følgende trinn i produksjonen, forekommer f.eks. ved at industribedrifter sikrer seg fast samarbeid med eller kontroll over leverandører av råstoffer og halvfabrikata. Om vertikal integrasjon innen varehandelen
Horisontal integrasjon vil si at en bedrift eller et selskap markedsfører det samme produktet innenfor flere ulike felt. F. eks disney selger sine figurer både gjennom filmer, dataspill, leker, temaparker med mer.


7. Hva tenker du om medias bruk av internett? Hvordan vil fremtiden bli?
internett gir media muligheten til å sende nyheter ut til alle verdens deler svært raskt. Og har vært med på å gjøre samfunnet globalt. Det er vanskelig å forutsi hva denne utviklingen vil føre med seg. Men det er likevel noen spørsmål som er viktige å stille seg, blant annet om alle klarer å henge med i mediesamfunnet, og eventuelt hvem det er som faller utenfor. Virker internett demokratiserende? Internett vil uten tvil føre til endringer både innen offentlighet og mediemarkedene. Det vil sikker også spille inn på musikk- og filmindustrien , hvor piratkopiering er et stort problem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar