Medie- og informasjonskunnskap
Kapittel 4, Etikk og informasjon
Oppgaver
Repetisjonsoppgaver
1. Propaganda kan ses på som det motsatte av informasjon; propaganda er desinformasjon eller direkte løgn. Når vi informerer forteller vi sannheten.
2. Metoder som kan brukes for å fremme en sak:
Propaganda, dessinformasjon eller direkte løgn.
Spin, vil si å tegne et svært ensidig bilde av en situasjon slik at den beskrives i din egen favør. Hvis man beskrives noe ensidig, kan man unngå beskyldninger om at man lyver, man har bare overdrevet litt, og ikke fortalt hele sannheten.
Drittpakker, det vil si å sende ut negativ informasjon om en person eller en organisasjon i strategisk hensikt. Man kan også plante ”drittpakker” om en konkurrerende bedrift i mediene eller lekke negativ informasjon om en organisasjon eller person.
Falsk benektelse, da benekter man noe uten at man sier at det ikke er sant. F. eks ved å si ”denne påstanden er ikke verdig et svar”. Her sier man ikke at påstanden er usann, men man får uttrykt sin forakt for den.
3. Det kan være vanskelig å skille mellom en aktør, som prøver å fremme sin sak gjennom mediene, og medienes rolle som budbringere. Når budbringeren har meninger om en sak som skal fremstilles, kan det føre til at han selv blir en svært viktig aktør.
Aktører som ønsker å påvirke kan bruke mediene kan bruke mediene til å fremme sine meninger, men mediene er også aktører. Mediene kan også velge å vinkle en sak så nøytralt som mulig, altså være objektive. Det at avisen har en egen agenda de prøver å få gjennom er svært viktig.
4. Mange store bedrifter og sterke organisasjoner har egne informasjonsmedarbeidere og engasjerer profesjonelle PR- byråer for å styrke informasjonen. Ettersom mye av det som kommer frem i mediene, dreier seg om denne typen virksomheter, vil være en viktig kilde til informasjon. De har egne mål for kommunikasjonen med omverden, har planer for hvordan dette skal skje og oppnås. Det betyr at mange av de opplysningene og vurderingene som kommer frem i media, i stor grad er skapt av kildene selv og ikke av uavhengige journalister. Derfor mener mange at makten har flyttet seg fra mediene til kildene. Dette kaller man gjerne kildemakt.
5. Sosialt ansvar betyr at bedriften ikke bare tar ansvar for å tjene mest mulig penger for aksjonærer og eiere, men også tar et samfunnsansvar. Det innebærer at produktene ikke skal knyttes til barnarbeid og lignende.
6. Lobbyvirksomhet går ut på at personer eller grupper kommer med opplysninger som påvirker politikere til å ta en avgjørelse i en politisk sak. Lobbyvirksomhet blir også gjerne kaldt korridor politikk.
Arbeidsoppgaver
1. ”All PR er god PR”
Det kommer helt an på saken, for artister er det kanskje slik det er. Men for en person som er avhengig av folks tillitt, kan den svekkes dersom det kommer frem ting som ikke skulle ha kommet frem. Et eksempel på dette er Bill Klinten i USA, her hadde PR’en en negativ effekt. Paris Hilton blir mer berømt, jo mer hun kommer i media, folk får bedre kjennskap til navnet.
2. Etisk handel
Ved å være medlem her kan bedrifter får folks tillitt og dermed kanskje et høyere salg av sine produkter.
Ved å være medlem kan de tape på at det kan være dyrere å produsere det, uten at arbeidere skal være barn og underbetalte.
Eurosko er et eksempel på en bedrift som er medlem her. De kan vinne folks tillit ved å være det, men tape penger fordi sikre og rettferdige arbeidsforhold for arbeiderne kan bli dyrere.
tirsdag 21. september 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar